W obecnych czasach, kiedy środowisko biznesowe podlega nieustannym zmianom, efektywne zarządzanie przedsięwzięciami jest ogromnym wyzwaniem. Konieczność dostosowania się do dynamicznego otoczenia, jak i zmieniające się wymagania klienta, często powodują napięcia w zespole oraz problemy z realizacją projektu w wyznaczonych ramach. W efekcie, zarówno członkowie zespołu, jak i klient są niezadowoleni, co może prowadzić do konfliktów i kryzysów. Wielu menadżerów zadaje sobie pytanie, jak w takich warunkach zarządzać projektem, aby zapewnić jego ukończenie w założonym budżecie i dostarczyć produkty spełniające potrzeby biznesowe? Odpowiedzią na liczne wyzwania i problemy są tzw. zwinne metody zarządzania projektami – Agile (tłum. Zwinny).
Agile to podejście obejmujące wiele elastycznych sposobów zarządzania projektami przy ścisłej współpracy z klientem. Metody zwinne dają możliwość efektywnego i szybkiego budowania wartościowych rozwiązań o wysokiej jakości. Jest to możliwe, ponieważ Agile to również kultura i filozofia działania oparta na ciągłej analizie i doskonaleniu procesów.
Wszystkie zasady zwinnej pracy zostały opracowane i spisane w 2001 r., a następnie zawarte w formie tzw. Manifestu Programowania Zwinnego. Zawiera on podstawowe założenia Agile i od czasu swojego powstania jest najważniejszym punktem wspólnym dla wszystkich metodyk zwinnych. Pomimo, że wywodzi się z dziedzin programistycznych, jego zasady są z powodzeniem stosowane w praktycznie wszystkich obszarach biznesowych.
Realizując przedsięwzięcie w zgodzie z Agile, zarówno Project Manager, jak i cały jego zespół zobowiązują się do postępowania według kilku założeń:
Jednym z najbardziej popularnych podejść w ramach Agile jest Agile Project Management. Pomimo prostoty rozwiązań, metoda ta wprowadza koncepcję „Projektu” wraz ze zdefiniowanym cyklem życia produktu oraz działaniami zgodnymi z powszechnie uznanymi standardami. Udział w szkoleniu z zakresu metod zwinnych pozwoli na praktyczne poznanie zalet stosowania metodologii Agile zarówno oddzielnie jak i w połączeniu z tradycyjnymi metodami zarządzania.